Sokan vannak olyanok, akik nyári gumival vészelik át a telet és olyanok is, akik a téli gumival autózzák végig a nyarat. Ideális esetben, amikor a hőmérséklet tartósan +7 fok felé emelkedik, eljön a nyári gumik ideje. A naptárral szemben a hőmérőre támaszkodhatunk, ez lesz segítségünkre, mint ahogy érdemes megnézni az időjárás-előrejelzéseket is, hisz egyre gyakrabban fordulnak elő márciusi havas-fagyos napok. Ilyenkor inkább várjunk addig, amíg a hőmérséklet tartósan +7 fok feletti. Ugyanez igaz egyébként ősszel is, amikor a levegő átlaghőmérséklete +7 fok alá csökken, ideje felszereltetni a téli gumikat, hisz ilyenkor a nyári gumik már merevvé, rugalmatlanná válnak.

nyárigumi szerelés

Nyári gumik, téli gumik – mi a különbség?

És el is érkeztünk ahhoz, hogy megnézzük, melyek az alapvető különbségek a téli és a nyári abroncsok között és ebből ki is fog derülni, hogy miért ajánlott a csere. Hisz a téli abronccsal a nyári utakon vezetni számos kockázatot rejt magában. Ha téli gumival autózunk a meleg, forró, száraz időben, akkor az abroncsok nem tudnak hatékonyan működni. Az abroncsok ugyanis sok tekintetben különböznek egymástól, a téli abroncsokat úgy tervezték, hogy télen, a hidegben, nedves körülmények között nyújtsanak jó teljesítményt. A téli abroncsok lágyabbak, a mintázatuk mélyebb, és a lamellázottságuk sűrűbb. Míg a nyári abroncsok keményebbek, hogy jobban tapadjanak a melegben, a mintázatuk ritkább, és a profilmélységük is sekélyebb.

Aki nyáron téli gumival vezet, számíthat arra, hogy az abroncs 50 százalékkal gyorsabban elhasználódik. Ez azért van így, mert a téli abroncsok keveréke lágyabb, pontosan azért, hogy a nagy hidegben se váljanak merevvé, rugalmatlanná. Ha ugyanis így történne, az jelentősen csökkentené a tapadásukat télen. A gumikeverék azonban csak az egyik tényező. A mintázat és a szerkezet is más és más a téli és a nyári abroncsok esetében. Ezek a különbségek meghatározzák egy abroncs viselkedését a különböző hőmérsékleti- és útviszonyok között. Ez pedig a biztonságban, a kezelhetőségben, a tapadásban is nyomot hagy – írja az Autotire szakértői.

Egyenetlen teljesítmény

Ha téli gumival autózunk nyáron, akkor az abroncs egyenetlenül fog viselkedni, túlságosan tapad az útra és gyorsabban kopik a felülete, mint a nyári abroncsé. Emellett nő a defekt kockázata is, hogy miért? Mert a téli abroncsok készítéséhez használt összetevők nem elég hatékonyak a hőkezelésben, így megnő az abroncs túlfújásának vagy kidurranásának a lehetősége, esélye. A lágy keverékkel nem csak a kopás lesz gyorsabb, hanem a fékezhetőség és az általános teljesítmény is romlik. Nem beszélve arról, hogy a téli abroncsok zajosabbak, közel sem olyan simák, csendesek, mint a nyári gumik. Hisz mintázatuk mélyebb és sűrűbb, mint egy nyári gumi esetében.

A nyári gumikat viszont úgy tervezték meg, hogy száraz és meleg körülmények között teljesítsenek a legjobban. Aki tehát nyári gumira vált, tapasztalhatja, hogy az abroncs jobban tapad, ez azért van így, mert az abroncs úttal való érintkezési felülete nagyobb, mint egy téli gumi esetében. A nyári gumiknál sekélyebb a mintázat és ritkább is, ezáltal nő az érintkezési felület. Az abroncs ezen kívül egy speciális futófelületi keverékkel készül ami hozzájárul ahhoz, hogy a hőmérséklet emelkedésével az abroncs lágyuljon. A nyári gumik megerősített oldalfallal rendelkeznek, melyek hozzájárulnak a jobb kanyarodási és fékezési képességekhez. Speciális futófelületi mintázatuk révén pedig jobban érintkeznek az úttal. Egy nyári gumin ezen kívül olyan lamellák találhatók, melyek gyorsan és hatékonyan szorítják ki a vizet az abroncs felületéről, így minimalizálva az aquaplaning, azaz a vízen felúszás kockázatát.

Itt a nyári gumik ideje

Ha tehát a hőmérséklet tartósan plusz 7 fok felé emelkedik, itt a nyári gumik ideje. Ez nem csak a biztonság szempontjából fontos, hanem pénztárcakímélő is. Az abroncsok szezonális cseréje ugyanis meghosszabbítja mindkét garnitúra élettartamát. Ezáltal nem csak nagyobb biztonságban és kényelemben autózhatunk tehát, hanem költségeket is megtakarítunk.

Az abroncsok élettartamához nagyban hozzájárul az is, hogy hogy tároljuk azokat. Ha felnire szerelve vannak a nyári és a téli gumi szettek, akkor tanácsos fektetve, egymáson tartani az abroncsokat. Ha viszont magát a gumiabroncsot kell tárolnunk, akkor tegyük azt egymás mellé állítva. Mindkét esetben fontos, hogy ne a szabad ég alatt tároljuk, ne tegyük ki a csapadéknak. Ideális esetben az abroncsokat egyenletes hőmérsékleten tároljuk és ne tegyük ki tűző napnak. A napsugarak ugyanis olyan mikrorepedéseket okozhatnak az abroncsban, ami igencsak megrövidítheti az élettartamukat.

Gyorsabb kopás, plusz költségek

A fentiekből is látszik, hogy nyáron nem tanácsos téli abronccsal autózni. Hisz a téli abroncsok lágyabb futófelülete sokkal gyorsabban kopik a meleg aszfalton. A gyorsabb kopás pedig azt okozza, hogy hamarabb le kell cserélni az abroncsot, ez pedig plusz költségekkel jár. Aki téli gumival közlekedik nyáron, arra is fel kell készülnie, hogy az autója több üzemanyagot fog fogyasztani. Meleg aszfalton ugyanis a téli gumi gördülési ellenállása lényegesen nagyobb, mint egy nyári vagy épp négyévszakos abroncsé. Ez azért van, mert a lágyabb keverék jobban változtatja az alakját, így nő a gördülési ellenállása, ami hozzájárul a magasabb üzemanyag-fogyasztáshoz.

Környezeti hatások

Aki nyáron téli gumikkal közlekedik, az bizony hatással van a környezetre is. A magasabb üzemanyag-fogyasztás miatt ugyanis megnő a széndioxid-kibocsátás, tehát nő a környezet terhelése. Ráadásul a magasabb zajszintre is fel kell készülni, ami kényelmetlenné teszi az utazást. Érdemes tehát figyelni az időjárás-előrejelzéseket, és amikor a hőmérséklet tartósan plusz 7 fok felé emelkedik, akkor nyári gumira váltani.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás