Regisztrációs adó – regadó kalkulátor
Magyarország ne legyen Európa roncstemetője! Az egyre magasabb adóbevételek elérése mellett ez volt a fő célja annak, hogy a kormány az uniós csatlakozással egy időben bevezette a regisztrációs adót a külföldről behozott gépjárművekre. Tény, hogy 15 éves történelme során a regadó végig az egyik legtöbbet szidott adófajta volt Magyarországon, de az is tény, hogy nélküle sokkal több öreg autóroncs futna a hazai utakon.
Tartalomjegyzék:
Miért kellett a regisztrációs adó?
Mi az a regisztrációs adó?
A regisztrációs adót kinek és mikor kell fizetni?
A regisztrációs adó összege
A regisztrációs adó mértéke
Regadó kedvezmény
Regisztrációs adó ügyintézése
Regadó ügyintézés online
Szükséges okmányok a regadó ügyintézéshez
Regisztrációs adó alóli mentesség
Regisztrációs adó kalkulátor (számolás)
Miért kellett a regisztrációs adó?
Az Európai Unió egyik fő alapértéke az áruk, szolgáltatások szabad áramlása a tagállamok között. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem lehet sem vámot, sem fogyasztási adót szedni két uniós ország közötti kereskedelem során. A Magyarországra behozott autók így a 2004-es EU-csatlakozás után hirtelen sokkal olcsóbbá váltak volna. Semmilyen extra adó nem terhelte volna a beszerzéseket. Márpedig a kormánynak kellett a korábbi vámbevételekhez hasonló nagyságrendű pénz is, meg azt sem akarták, hogy a hirtelen árzuhanásnak megörülve magyarok tízezrei kezdjenek levetett öreg használt autókat vásárolni Nyugat-Európából.
Ezért jött a regisztrációs adó. Tegyük hozzá: a regisztrációs adó elődje, a fogyasztási adó bizony éppen az adócsalók esélyeit növelte. A fogyasztási adót a számla összege alapján kellett fizetni. Ha olcsóbb volt az autó, kevesebb volt az adó is. A kétezres évek elején éppen ezért terjedt vírusszerűen az alulszámlázás: a külföldről behozott autók rendszerint két számlával is rendelkeztek: egy valódival, meg egy másikkal, ami a magyar adózáshoz kellett és jóval alacsonyabb összegről szólt. Ez a játék ért véget a regisztrációs adó megjelenésével.
Mi az a regisztrációs adó?
A regisztrációs adó egy fix összegű, tételes adó, melyet a vételártól függetlenül kell megfizetni minden olyan gépjármű után, melyet külföldről Magyarországra behoznak. Nem csak az új, hanem a használt autókat is terheli az első magyarországi forgalomba helyezést megelőzően. A regisztrációs adó – köznapi szóhasználattal a regadó – egyáltalán nem függ a jármű forgalmi értékétől. Ez azért fontos, mert a nagyon olcsón vásárolt, öreg használt kocsikra arányaiban így sokkal többet kell fizetni. Összegében ugyanannyi az adó az új autóra is, mint a 15 éves, hasonló adottságokkal rendelkező darabra. Ez drágítja az olcsó, öreg, korszerűtlen használt autók behozatalát.
A regisztrációs adót kinek és mikor kell fizetni?
Regisztrációs adót a személygépkocsik, lakóautók és motorkerékpárok után kell fizetni az alábbi esetekben:
- a jármű importálása (EU-n kívüli országból)
- a jármű behozatala uniós országból
- a jármű átalakítása
- flotta-üzemeltető, pl. autókölcsönző személygépkocsijának eladása magánszemély részére.
A regisztrációs adót akkor kell megfizetni, ha a járművet Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezik. Mit értünk első alkalommal történő forgalomba helyezésen?
- új autó esetén az első forgalomba helyezés
- külföldön vásárolt, behozott használt autó esetén a magyarországi forgalomba helyezése
- átalakítás címén, ha az eredetileg nem személygépkocsiként regisztrált járművet személyautóvá alakítják át (ennek tipikus példája, ha a teherautóként beszerzett furgonba utólag üléseket szerelnek és személygépkocsiként használják).
A nagyobb, erősebb és jobban szennyező autókra többet kell fizetni. Teljesen adómentesek az elektromos autók, a hibridek után pedig kedvezményes díjat kell fizetni.
A regisztrációs adó mértéke
A külföldről behozott személygépkocsik után az alábbi táblázat szerinti regisztrációs díjakat kell fizetni:
Forrás: 2003. évi CX. tv. Motorkerékpár első forgalomba helyezése esetén a következő összegeket kell megfizetni:
Adókategória | A motorkerékpár műszaki tulajdonságai | Adótétel |
1. | 80 cm3-ig | 15 000 Ft/db |
2. | 81-125 cm3-ig | 50 000 Ft/db |
3. | 126-500 cm3-ig | 85 000 Ft/db |
4. | 501-900 cm3-ig | 180 000 Ft/db |
5. | 901 cm3-től | 230 000 Ft/db |
6. | Elektromos és hibrid meghajtású motorkerékpárok | 0 Ft/db |
A fizetendő adó összegét csökkenti a jármű életkora. Az életkort az első forgalomba helyezés időpontjától kell hónapokban kiszámolni. A legnagyobb kedvezmény 169 hónapos, azaz 14 évet meghaladó életkor esetén érhető el. Ekkor már csak az adó 10 százalékát kell megfizetni.
Kedvezmény az autó életkora alapján (hónapokban számolva)
A gépjármű forgalomba helyezésétől eltelt hónapok száma | Az adócsökkenés mértéke |
2-ig | 0,06 |
3–4 | 0,10 |
5–6 | 0,14 |
7–12 | 0,20 |
13–24 | 0,31 |
25–36 | 0,41 |
37–48 | 0,49 |
49–60 | 0,56 |
61–72 | 0,62 |
73–84 | 0,68 |
85–96 | 0,72 |
97–108 | 0,76 |
109–120 | 0,79 |
121–132 | 0,82 |
133–144 | 0,85 |
145–156 | 0,87 |
157–168 | 0,89 |
169– | 0,90 |
Regisztrációs adó ügyintézése
Amikor valaki külföldről behozott autót szeretne üzembe helyezni Magyarországon, minden esetben kezdeményeznie kell a NAV-nál a regisztrációs adóra vonatkozó eljárást. A magánimport nem egyszerű, a regisztrációs adó ügyintézése hosszadalmas és bonyolult folyamat. Az ügyintézés lépései:
- a közlekedési hatóság besorolja a járművet műszaki és környezetvédelmi tulajdonságai alapján, elvégzik a műszaki vizsgát és megkapja a Jármű Műszaki Adatlapot. Ez a feladat ma az illetékes megyei kormányhivatalok közlekedési felügyelőségeihez tartozik.
- NAV: megállapítja és kiveti a regisztrációs adót, EU-n kívülről érkező autó esetén a vámot és áfát is.
- Okmányiroda: forgalomba helyezi az autót, azonban ehhez előbb kötelező gépjármű biztosítást is kell kötni az autóra. Ez nincs területi illetőséghez kötve, bármelyik okmányirodában elindítható.
A regisztrációs adó ügyében az eljárás papír alapon és elektronikusan is kezdeményezhető. A papír alapú ügyintézéshez szükséges dokumentumok a NAV oldaláról letölthetők. Az űrlap kitöltéséhez a NAV megfelelő kitöltési útmutatót is készített, mely az adóhatóság oldaláról letölthető.
Regisztrációs adó ügyintézés online
Elektronikusan a regisztrációs adó űrlapot az ügyfélkapu használatával tudjuk benyújtani. Ehhez előbb a NAV oldaláról le kell tölteni az általános nyomtatványkitöltő programot, majd hozzá a VPOP_REGADO nevű nyomtatványt. Ezt ki kell tölteni, majd a saját ügyfélkapun keresztül lehet benyújtani.
Szükséges okmányok a regadó ügyintézéshez
Ha külföldről hozunk be egy járművet Magyarországra, akkor a regisztrációs adó ügyintézés indításához szükségünk van a következő okmányok beszerzésére:
- 2aa közlekedési hatóság határozata arról, hogy a járművet Magyarországon forgalomba lehet helyezni
- a külföldi számla, vagy ha nincs, akkor az ezt helyettesítő kétnyelvű adásvételi szerződés
- az eredeti külföldi forgalmi engedély
- a jármű magyarországi műszaki adatlapja
- ha a jármű EU-n kívülről származik, akkor a vámpapír és vámhivatali azonosítószám.
Regisztrációs adó alóli mentesség
A regisztrációs adó megfizetése alól csak néhány különleges esetben mentesülhet a jármű tulajdonosa. Ezek az esetek a következők:
- a Magyarországon működő diplomáciai testületek számára behozott autók
- a külföldre kiszállított autók (valaki Magyarországon vásárolja, de nem helyezi itt forgalomba, hanem külföldre viszi)
- ha a külföldről behozott autót nem helyezik itthon forgalomba
- muzeális jellegű járművek esetén.
Muzeális jellegűnek azokat a járműveket nevezhetjük, melyek túllépték a 30 éves kort, s így jogosultak az OT rendszámra. Ma, 2024-ban már az 1992-ben gyártott járművek is ebbe a korosztályba tartoznak, így akár egy megfelelő állapotú Ford Escort, Opel Kadett vagy VW Golf II is behozható regisztrációs adó megfizetése nélkül az országba.