Elvileg börtön járna érte, mégis a legtöbb ember magától értetődőnek tartja, hogy egyes autók kilométer-óráit brutálisan visszatekerik. Mennyire valós probléma a km óra visszatekerés, kiket érint legjobban ez a bűncselekmény?

A luxusautók kilométeróráit tekerik vissza leginkább

A felső szám a cédulán 360 ezer, pirossal áthúzva. Alatta már csak 160 ezer szerepel érvényes adatként. Árcédulaként nagyon is vonzó lenne ez az engedmény, csakhogy képzeletbeli cédulánkat most egy autó kilométer-óráján kell elképzelnünk. Vajon mennyire lennének vonzók a külföldről behozott nyugati luxusautók, ha tényleg látnánk, hogy mennyivel futottak többet az órában szereplő adatnál?

Autó futásteljesítmény meghamisítása

A kilométeróra visszatekerése bűncselekmény, valószínűleg az egyik leggyakoribb a nagy értékű gépkocsikkal kapcsolatos törvénysértések között. Két hasonló típusú, hasonló felszereltségű és életkorú autó között az egyik legegyszerűbben megfigyelhető értékmérő, hogy melyik hány kilométert futott. Az óra visszatekerése így azonnal jelentkező hasznot, akár milliós értéknövekedést jelent a kereskedőnek, valójában minimális kockázat mellett. Mert hiába kötelező ma már minden vizsgán és javításnál regisztrálni a kilométeróra állásokat, hiába került be a Btk-be az óratekerés bűncselekményként, az autópiac kifehérítéséért senki nem tesz érdemben semmit. Fel sem fogjuk, mekkora üzlet és éppen ezért mennyire elterjedt a kilométerórák visszatekerése.

Visszatekert km órájú autók gyakorisága országonként.

Óratekerés gyakorisága országonként

Néhány évvel ezelőtt az Európai Unió is foglalkozott az óratekerés kérdésével – akkora az okozott kár, hogy a problémával már uniós szinten kell valamit kezdeni. Ez EU-ban évente 2,5 millió autót adnak el úgy, hogy azt később egy másik tagállamban helyezik újra üzembe. Csak Lengyelországba például 2016-ban egymillió használt autó került, többnyire Németországból. A becslések szerint az importált használt autók 80 százalékának visszatekerték az óráját, többnyire még az eredeti forgalomba helyezés szerinti országban.

Miért probléma az óratekerés?

A vásárlók többsége számára egy használt autó egyik fő értékmérője, hogy hány kilométert futott. A szakemberek persze kevésbé figyelnek erre az adatra, hiszen a használat módja, a gondos karbantartás sokkal többet tehet egy autó értékének a megőrzéséért, mint a kevés kilométer. De a vevő nem a szerelő fejével gondolkodik, számára az a jó autó, amelyikben kevés kilométer van, ez a táptalaja az óratekerésnek. A keveset futott autó sokkal drágább, így a visszatekerés azonnal százezreket vesz ki a vevő zsebéből.

Azzal is számolnia kell, hogy ha az új tulajdonos nincs tisztában a kocsi valós használtságával, akkor nem is fogja neki megadni a szükséges karbantartásokat. Az autó így idő előtt elhasználódik, ami további anyagi kárt jelent.

Melyik autó óráját érinti leggyakrabban a kilométeróra-visszatekerés?

Valójában talán nincs a világon még egy gyakori bűncselekmény, amiről annyira pontos információkat lehetne gyűjteni, mint a kilométeróra-visszatekerésről. A járművek óraállását többször is rögzítik – Magyarországon például minden műszaki vizsgán. Ha egy vizsgán egyszer csak kevesebb kilométer kerül a naplóba, mint a két évvel korábbin, akkor ott bizony a két vizsga között visszatekerték az órát.

Autómárkák, melyek óráit gyakran visszatekerik

Ezen autómárkák kilométeróráit gyakran visszatekerik

Az autók előéletével foglalkozó carVertical nevű cég egy év alatt több mint félmillió jelentést vizsgált át az autók előéleti adataival kapcsolatban. A vizsgálat az egész világot érintette, beleértve az EU valamennyi tagállamát.

Az eredmények azt mutatják, hogy a drága luxusautók óráját tekerik vissza leggyakrabban. Sajnos, szinte egyenesen arányos, hogy minél drágább a használt autó, annál valószínűbb, hogy valamikor már belepiszkáltak az óraállásába. A legtöbbször tekert modellek toplistáján az első 6 helyezett BMW: a 7-es áll az élen, követi az X5, 5, 3, X3 és 1. A használtan vásárolt BMW 7-esek között 34 százalék a visszatekertek aránya.

A visszatekerésben az életkor is döntő

Talán nem nagy meglepetés, hogy a kilométeróra csalás az idősebb autókat jobban érinti. Ez eléggé érthető, hiszen a vásárlók inkább a sokat futott, idősebb autóktól igyekeznek távol maradni. Úgy 200 ezer kilométer alatt nincs nagy szükség a tekergetésre, egy 400 ezret futott luxusautót viszont nem valami egyszerű dolog már értékesíteni. Könnyebben eladhatóvá válik, ha megfelezik a kilométerek számát. Mindez jól látszik a carVertical adatain is: a BMW 7-es szériából például a 2009-2011 közötti évjáratokat érinti leggyakrabban a csalás. Az olcsóbb autókat viszont inkább fiatalabb korban tekerik. A Skoda Octavia leggyakrabban tekert évjáratait például 2012-2014 között kell keresnünk. Ezeket többnyire 10 éves kor körül kezdik fiatalítani.

Óka visszatekerés autó évjárata szerint

Ezeket az évjáratú autókat gyakrabban manipulálják

A dízelesek között több a visszatekert órájú

A dízelmotoros autókat eleve nagyon  futásteljesítményre tervezik, közöttük sokkal több  a 3-400 ezer kilométert is megjárt példány. Nem csoda, hogy a tekert autók többsége is dízeles. A visszatekert órájú 7-es BMW-k 77 százaléka, a Skoda Octaviák majdnem 90 százaléka volt dízeles. Benzinmotoros autó esetén tehát sokkal kisebb az esélye annak, hogy valaki tekert órájú példányt vásárol, mintha dízeles kocsit venne.

A dízel autók órája többségében visszatekert

A dízel üzemanyagú autók futásteljesítményét gyakrabban manipulálják

Az óratekerés bűncselekmény, de nincs következménye

Magyarországon már 2012 óta bűncselekmény az autók kilométer-órájának a visszatekerése. Ha súlyosabb bűncselekmény nem kapcsolódik hozzá, akkor ezt önmagában egy év szabadságvesztéssel lehetne büntetni. A gyakorlatban viszont nagyon ritka, hogy ezért bárkit is elítélnének, még csak vizsgálatok sem indulnak. Pedig a bizonyítékok ott hevernek mindenki előtt.

Autó előélet ellenőrzése

A kilométeróra-állás 2012 óra bekerül a hatósági nyilvántartásba is. Műszaki vizsga alkalmával feljegyzik az adatot, amit ma már ingyenesen és szabadon le is kérdezhetünk a járműnyilvántartásból. Ha az óraállást az utóbbi 8 évben Magyarországon változtatták meg, akkor az kiderül az ingyenes járműelőéleti nyilvántartásból.

CarVertical km lekérdezés

A külföldről behozott autók esetén a magyar rendszámon alapuló hazai nyilvántartást nem tudjuk használni. A külföldről behozott autó előéletét olyan cég adatbázisából tudjuk ellenőrizni, amelyik kapcsolatban áll több ország nyilvántartásával, s az adatokat nem rendszám, hanem alvázszám alapján ellenőrzi. Ilyen a már említett carVertical is. A készítendő jelentésből tájékozódhatunk az esetleges körözésekkel kapcsolatban, a kilométer-adatokról valamint arról is, hogy bármelyik országban volt-e kárkifizetés az adott autóval kapcsolatban.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás